Esmaspäev, 20. jaanuar

Reis Pisasse oli seotud projektiga, millega oleme STACCis pool aastat tegelenud. Tegime koostööd professoritest abielupaari Dino ja Fosca ning doktorantide Giulio ja Lucaga. Et koostöö sujuvamalt läheks, sõitsime Annaga, kes on minu kolleeg ja magistritöö juhendaja, kolmeks nädalaks Pisasse ning kevadel tulevad Giulio ja Luca paariks nädalaks Eestisse.

Et meie lennuk väljus Tallinnast kell 5.05, otsustasime lennujaamas kohal olla 3.30. Seega magada sain umbes kaks tundi, Anna vist üldse mitte. Pisasse sõitsime kolme lennuga: Tallinn-Frankfurt, Frankfurt-München, München-Pisa. See tähendas kokku ligi kümmet tundi vaheldumisi lennujaamas ootamist ja lennukiga sõitmist. Veider ja tüütu, et Euroopa piires pidime sõitma kolme lennuga, kui isegi USAsse sõidan vaid kahega.

Kohale jõudsime kell 12.20 Itaalia aja järgi, mis on tund aega Eesti omast taga. Lennujaamast väljudes ootas meid suurepärane ilm, ligi 16-17 kraadi, palmid, mäed. Eestist lahkudes oli siin -18 kraadi, nii et meie jaoks oli see täielik suvi. Giulio oli autoga vastas ning sõidutas meid hotelli juurde. Kolmeks nädalaks sai meie elukohaks neljatärnihotell Repubblica Marinara. Et seljataga oli magamata öö, otsustasime paar tundi puhata ning minna siis CNR-i (Consiglio Nazionale delle Ricerche) ehk teadusasutusse, kus pidime tööle hakkama.

Minul vedas hotellitoaga veidi rohkem kui Annal – näiteks oli mul olemas tugitool. Hiljem jõudsime üldse järeldusele, et minu tuba on tegelikult mõeldud kahele inimesele (topelt rätikud, veepudelid minibaaris ning suurem voodi).

Meie hotell

Palmid üle tee meie hotellist

Puhkuseks aga palju aega ei jäänud, kuna soovisime ka midagi süüa. Paraku hakkasime toidukohta otsima pärast kella kahte, mil kõik kohad just kinni olid pandud. Nimelt on Itaalias lõuna kella 12.00-14.00 ning pärast seda toidukohad sulgevad uksed ning avavad taas õhtusöögi ajaks, ligikaudu kell 19.30-23.30. Leidsime hüpermarketi Carrefour viida ning üritasime selle suunas liikuda. Jõudsime aga hoopis COOP supermarketini. Et kell oli juba palju, ostsime endale salatit-jogurtit-banaane kaasa. Carrefouri otsides olime aga suunataju kaotanud ning pidime küsima juhiseid oma hotellini. Jõudsime tagasi 10-minutilise hilinemisega, kuid Giulio ootas veel meid ning läksime koos CNR-i.

CNR osutus hiigelsuureks teaduskompleksiks, kus peale IT-valdkonna tegutsesid veel näiteks bioloogia, keemia, neuroteaduste, arvutilingvistika üksused ning isegi haigla. (Täpsemalt 11 osakonda: Agrifood, Cultural Heritage, Cultural Identity, Earth and Environment, Energy and Transport, Information and Communication Technologies, Life sciences, Materials and Devices, Medicine, Molecular Design, Production Systems.) Kokku töötab CNR-is üle 8000 inimese (neist Pisas ligikaudu 3000), kellest suur osa on ühtlasi tudengid. Meie hotellile oli CNR üsna lähedal – hoone nurgani jõudsime jalutades pea 7 minutiga. CNR on aga ümbritsetud igast küljest kõrge aiaga, millel on vaid üks värav, milleni jõudmiseks tuleb käia ümber kompleksi kolme külje (~15 minutit).

CNR ühest küljest

CNR kompleks ühest küljest

Kohtusime teiste enda osakonna inimestega. Meie toas töötasid veel Francesca, Letizia, sitsiillanna Anna (kes oli parajasti välismaal konverentsil) ning Ricardo. Kõrvaltoas istusid Giulio, Luca (kes oli kaks esimest nädalat meie reisist oma doktoritöö asjus Budapestis) ning Diego. Kaugematest ruumidest olid veel Roberto, Anna mees Vittorio, sitsiillane Salvo ning brasiillane Igo, kes jagab korterit Lucaga.

Kohas, kus meie lõpuks istuma jäime, oli ka kogu osakonna peale ainuke kohvimasin. Väga väike ja lihtne – masinasse tuleb panna kohvikapsel ning saad (minu jaoks ülikange) kohvi. Seega oli meie nurk pärast lõunasööki alati populaarne koht, kuhu kõik kogunesid, kohvi jõid ja kirglikult poliitikast rääkisid.

Tegime esimese koosoleku Dino, Fosca ja Giulioga. Itaallastel oli neile isikupäraselt palju ideid, millesse põhjalikult süüvida ei jõudnud. Suurema osa ajast käis jutt Pisast ja headest söögikohtadest.

Et olime väsinud, otsustasime peagi pärast koosolekut koju minna. CNR-ist välja saamine oli paras katsumus. Isegi hoone sees pidime teed küsima. Fosca ja Dino olid meid juhendanud, et lihtsalt püsiksime kogu aeg kõnniteel, kuhugi kõrvale ei astuks. Välja jõudes üritasime neid juhendeid järgida, kuid peagi saime aru, et teeme lihtsalt oma osakonna ümber ringe ning jõudsime välja samasse kohta. Tundus, et kõigepealt peame kõnniteele peale saama. Leidsime kõnnitee, kuid ka see ei viinud meid väravast välja, vaid hoopis ringile ümber terve hoone. Lõpuks otsustasime jälitada autosid ning jõudsime neid järgides õnnelikult väravani. Igal juhul tundus CNR meie jaoks kaugelt liiga suur, eriti arvestades et STACCi kontoris on inimesi kahekümne ringis.

Meie osakonna sissepääas CNR-i

CNR-st väljudest paistab väike mägi Monte Pisano

Õhtust läksime sööma enda hotelli all olevasse restorani. Anna tellis pasta ja mina seenerisotto. Eelroaks toodi paberkoti sees soojad saiatükid ning “specialty from the chef”, milleks oli miski prosciutto crudo e toore singiga. Joogiks võtsime punast veini ning kahepeale magustoiduks apelsinišokolaadiga kreemise desserdi. Toit oli väga hea, kuid ka väga kallis – kahepeale läks 40 eurot. Muu hulgas sisaldab Itaalia toidukohtades arve üldjuhul ka copertot ehk teenindustasu. Enne põhirooga tuuakse alati ilma küsimata lauda sai või muud snäkid, kuid tundus, et need käivad enamasti coperto tasu alla.

Restoranis. (by Anna)

Restoranis (by Anna)

Restoran I Paccheri. (by Anna)

Restoran I Paccheri (by Anna)